۱۳۸۹/۰۷/۰۱

, ,

بحران مضمون

منبع این تصویر

۱- «بحران مضمون» بحثی‌ست که مدتهاست فکر می‌کنم زمان طرح آن فرا رسیده. یادداشتی برای سایت «ادبیات ما» نوشتم، تا بابی شود که فکرهای مخالف و موافق را شاید، بتوانیم کنار هم جمع کنیم و بازبینی کنیم و احیاناً به نتایجی تازه برسیم. اهل ادبیات و دوستانم را به ورود به این بحث دعوت می‌کنم. می‌توانید بخش اول این یادداشت را این‌جا بخوانید و اگر نظری دارید همان‌جا ثبت کنید. فرمت پدف این یادداشت را هم می‌شود این‌جا دید.

۲- بحث‌های زیادی در مورد جایزه‌ی گلشیری درگرفت که پای من را هم باز کرد به موضوعی که گمان می‌کنم صرفاً نشان دهنده‌ی حساسیت و علاقه‌ی نسل تازه به این جایزه بود، و البته به سرعت واکنش‌هایی موافق و مخالف از هر سو سربرآورد. من فکر می‌کنم مهم نیست متولیان این جایزه چه تصمیمی بگیرند که گویا با این جمله‌ی آشنای «من چنین اعتقادی ندارم و با این رویکرد موافق نیستم.»، تا حدود زیادی تکلیف روشن است.  اما از متن این موضوع که بگذریم، در حاشیه‌ی این اعتراض، اتفاقات فرخنده‌ای افتاد. حالا بماند که متن پینگلیش یک اس.‌ام.‌اس که برای علی‌چنگیزی فرستادم، سر از روزنامه درآورد و نظر سنجی علی چنگیزی اگر چه من را هم مثل پدرام رضایی‌زاده به دلیل شیوه‌ی برگزاری دلخور کرد، اما به گمانم مجموعاً اتفاق بسیار خوبی‌ست. این خوب است که ما در مورد حوادث اطراف‌مان حساس باشیم. لبخند بزنیم یا اخم کنیم. این خوب است که نام‌های «ما» کنار هم بیاید و این اتفاق بسیار خوبی‌ست که «ما» در مورد چیزهایی که به کارمان ارتباط دارد، می‌توانیم با هم و کنار هم واکنش نشان دهیم و از همه مهم‌تر، این خوب است که ما با حفظ احترام بزرگ‌ترها، نظرمان را صریح و مستقل اعلام کنیم.

۳-فکر می‌کنم بعد از «گفت‌و‌گو با ادبیات»، با اجرای خوب محسن حکیم‌معانی، شب ادبیات «هفت اقلیم» تریبون تازه‌ی ادبیات در رادیو باشد و این‌بار البته با هیأتی چالشی و متنوع‌تر. به بهای یک برگ جریمه به دلیل توقف در حاشیه‌‌ی میدان هفت‌تیر به این نتیجه رسیدم که اگر این برنامه پابگیرد، به مرور می‌تواند به رسانه‌ای تازه در فضای فرهنگ و ادبیات ما تبدیل شود. این هفته موضوع این برنامه «دوسالانه شدن جایزه‌ی گلشیری» بود با حضور یونس تراکمه و البته گفت‌و‌گویی خوب با جیران گاهان و قسمت‌های مختلف دیگر. دعوت می‌کنم از همه‌ی دوستان که سه‌شنبه‌ی آینده از ساعت ۵:۳۰ عصر، این برنامه را در رادیو فرهنگ بشنوند.
2013 © www.YAZDANBOD.com. با پشتیبانی Blogger.

Blogger templates

Text Widget

Popular Posts

Unordered List

Blog Archive

Recent Posts