۱۳۸۶/۱۱/۰۱

دن براون را در ایران با اثری جنجال برانگیز به نام "رمز داوینچی" می‌شناسیم. دریغ که در همان زمان، به دلیل حساسیت‌های نشر و بلوای ترجمه‌اش بسیاری از رموز موفقیت آن نادیده گرفته شد و همه‌ی ماجرا مثل تندبادی به سرعت به دست فراموشی سپرده شد. وقتی از کافکا یا داستایووسکی یا فاوکنر حرف می‌زنیم، سخن از نوعی جهان بینی، نگاهی مخصوص و اندیشه‌ای ویژه در برابر جهان است. اندیشه‌ و جهان‌بینی ویژه‌ای که علامت مشخصه و نشان معرفه‌ی نویسنده‌اش است. وقتی این نویسنده‌ی جوان پس از چاپ اثرش به گفته‌ی مجله‌ی تایمز به یکی از صد مرد پر نفوذ جهان تبدیل می‌شود، وقتی رمز داوینچی تنها کتابی ثبت می‌شود که رکورد فروش هری پاتر را درنوردیده و در حالی‌که تا ماه مه 2006، شصت و نیم میلیون (یا به روایتی، شست و نیم میلیون!) جلد از آن چاپ شده و به 44 زبان ترجمه شده و هفدهمین اثر پرفروش تاریخ نوشتار بشر شناخته شده، چطور می‌شود پذیرفت که نویسنده‌اش فاقد نگاهی خاص و جهان‌بینی ویژه بوده است؟ مضمون این اثر، پیش‌تر توسط "اومبرتو اکو" (نویسنده‌ی زبان شناس رمان نام گل سرخ) هم مورد توجه واقع شده بود، در رمانی به نام( Foucault's pendulum) ولی "اکو" با این‌که به نظر بسیاری از منتقدین،‌ متفکر و نویسنده‌ای قدرتر از دن براون است، هرگز نتوانست به موفقیت‌های براون نزدیک شود. برای رسیدن به نگاه دن براون به جهان پیرامونش به جز خواندن "رمز داوینچی" پیش‌نهاد بهتری دارم.
همانطور که در مطلب پیش وبلاگم اشاره کردم او توجه خاصی به استفاده از تکنولوژی فرامتن در آثار خود دارد. یکی از این نشانه‌ها، معمای پیچیده و نفس‌گیری است که در وب‌سایت شخصی دن براون می‌توانید پیدا کنید. این معما به طور حیرت انگیزی مخاطب را در پیچش‌های ماجرایی مهیج وارد می‌کند و از ابزار و امکاناتی فوق‌العاده ساده، لذت کشف و شهود را در مخاطب بیدار می‌کند. جهان بینی دن براون به گمانم در این "بازی-روایت اینترنتی" به روشنی و وضوح بیشتری قابل بررسی است. تلاش کردم تا شما را هم ترغیب به گذار از مراحل کشف این معما کنم. حل کردن مراحل این معما کار سخت و پیچیده‌ای است. چند سایت و وب‌لاگ در اینترنت هستند که پاسخ‌نامه‌ی معمای دن براون را تهیه کرده‌اند ولی هیچ‌کدام توضیحی کامل و واضح به تمام مراحل کشف معما نداده‌اند.
از روی این پاسخ‌نامه که برایتان ترجمه و تالیف کرده‌ام، به راحتی می‌توانید مراحل بازی را طی کنید. ولی باز هم لذت کشف و شهود در این معما، تا حدود زیادی حفظ می‌شود. به جز لذت بردن از ماجرا، اطمینان دارم دوستان قلم به دستم، غرق در نگاه ویژه و دغدغه‌های مخصوص دن براون خواهند شد. توصیه می‌کنم حتمن مراحل مکاشفه را خودتان طی کنید تا به دقت و ظرافت طراحی پلات معما، که در مراحلی کاملن به یک ابر داستان
Hyper fiction تبدیل می‌شود پی ببرید. برای شروع بازی به قسمت
Secrets - chalenges - chalenge #2 بروید و کلید Make the quest را بزنید. بازی شروع می‌شود.

پرسش اول:

دوست من، ورود شما را به این مکاشفه خوش‌آمد می‌گویم و برای سنجش تواناییهای شما یک پرسش بی دردسر برای شروع این بازی شگفت‌انگیز دارم. (با دقت) نام کوچک داوینچی را تایپ کن:
پاسخ:
Leonardo

پرسش دوم:
چیزی که می‌بینید کاملن به هم ریخته است. ولی وقتی ماوس را روی هر یک از کلمات ببرید، با جهش‌هایی تغییر خواهند کرد و این جمله پدیدار خواهد شد:
به دنبال نام تابلویی معروف در میلان هستید (از گوگل استفاده کنید تا حقیقت به سرعت برایتان روشن شود)
پاسخ: بدون جستجو در گوگل هم به روشنی پیداست که دن براون وقتی بگوید تابلویی مهم در میلان منظورش "شام آخر" اثر جاودان داوینچی است. به این ترتیب پاسخ
The last supper خواهد بود.
پس از پاسخ دادن به این پرسش‌های به نظر ساده، وارد بخش نخست از پرسش‌های رازآلود دن براون خواهید شد.

دروازه‌‌ی اول:
در ابتدا با متن زیر مواجه خواهید شد:



به نظر حروفی به هم ریخته به زبان یونانی می‌آیند. همانطور که در اس ام اس از حروف انگلیسی برای نوشتار فارسی استفاده می‌کنیم، این متن هم در واقع جملاتی انگلیسی با حروف یونانی هستند. برای اینکه در خواندن آن با مشکل مواجه نشوید، کافی است کل متن را با ماوس انتخاب و کپی کرده و در برنامه‌ی Notepad که در ویندوز موجود است، بچسبانید (paste).حروف ناگهان به طرز اعجاب انگیزی تغییر خواهند کرد و نوشته‌ی حاصل چنین معنا خواهد داد:

خیلی خوب بود دوست من. به نظر می‌آید قلب روشن بینی داری. حالا مجوز ورود به گره‌ی بعدی را پیدا کردی. اولین جایگاه امپراطوری مونالیزا، مکانی شناخته شده در پاریس که سه بال دارد. یکی سولی و دیگری ریشلیو، نام سومی را بگو (من فقط دو تا را نام بردم)

نگاهی به پلان لوور، موزه‌ای که بعد از ایفل آن‌را بزرگترین مشخصه‌ی پاریس می‌دانند، نشان خواهد داد که ساختمان لوور از سه کریدور ساخته شده و هر کدام نامی از قهرمان‌های اساطیر یونان دارند (حالا شاید دلیل متن یونانی پیش را بفهمید). به راحتی خواهید فهمید نام سومین بال لوور که هرم مرموز شیشه‌ای معروف آن در وسط این بال‌ها قرار دارد، Denon است.

دروازه‌ی دوم:

مواظب باشید، دروازه‌ی دیگری در برابر شما قرار گرفته، رمزی معروف از کسی که" بروتوس" او را از بین برد. اگر 25 حرف را در جدول مکعب کامل قرار دهی، اگر توانش را داشته باشی خواهی دانست با چه کسی باید تماس بگیری.
در این‌جا به نظر می‌رسد کار تمام است. نه جایی خالی برای پر کردن، نه چیزی برای لینک کردن. اما به هر حال باید به آخرین متن راهنما توجه کنیم. جولیوس سزار توسط بروتوس کشته شد. سزار از جمله کسانی بود که به رمزگشایی و نامه‌هایی که کد شده بودند علاقه داشت و روش‌های بسیاری را ابداع نمود. دن براون در مورد این شیوه‌ی کد گذاری در رمان معروف دیگر خود به نام قلعه‌های دیجیتالی(Digital Fortress)حرف‌هایی زده و آن را تا حدودی آموزش داده. روش کد گذاری مربع کامل یا مجذور کامل این‌گونه است که حروفی که تعدادشان جذر یک عدد (مثل پنج) باشد را در مربعی به اضلاع مساوی می‌نویسند. حروف رمز شده توسط دن براون اینها هستند:

wtrgowrtdtwolocdbanooendm

بیست و پنج حرف هستند که می‌توانید از سمت چپ، پنج‌تا پنج‌تا زیر هم بنویسیدشان:

w t r g o
w r t d t
w o l o c
d b a n o
o e n d m

از بالا به پایین و از چپ به راست مربع حاصله را بخوانید:

www dot robertlangdon dot com

یا

www.robertlangdon.com

آنچه در آخرین توضیحات پرسش به آن اشاره شده بود این‌ بود که باید با کسی تماس بگیرید. پس از ورود به این سایت، کلید Contact را بزنید. وارد بخش سوم می‌شوید. در این‌جا لازم به ذکر است که لنگدان نام فامیل "جان لنگدان" هنرمند مورد علاقه‌ی دن براون است. که البته دلیل علاقه‌ی براون به این طراح و گرافیست عجیب، داستان پیچیده‌ی دیگری دارد که با زیر و رو کردن سایتش می‌توانید تا حدودی دلیلش را بفهمید. :

آفرین دوست من، می‌بینم راهش را پیدا کردی! نمی‌توانم بگویم موضوع بعدی که گرفتارش خواهی شد چیست. پروفسور روبرت لنگدان می‌داند کار بعدی شما چیست و طی چند دقیقه پس از تماس شما، پاسخ خواهد داد.
در واقع این هم نوشته‌ی دن براون است که در سایت پروفسور لنگدان قرار گرفته و پایین همین پاراگراف آدرس ایمیلی قرار گرفته است. هر متنی برای ایمیل مورد نظر بفرستید پس از چند لحظه پاسخی برایتان ارسال خواهد شد که متن آن چنین است:
ممنون از نامه‌تان. از این‌که پاسخ شما اتوماتیک است عذرخواهی می‌کنم. من این روزها در فلورانس هستم و سعی می‌کنم تا کلید رمزگشایی متنی دست‌نویس و کهن به نام "پیش‌گویی" را پیدا کنم که احتمالن داوینچی آن‌را نوشته است. پس از بازگشت با شما تماس خواهم گرفت.
ارادتمند

روبرت لنگدان

سپس بلافاصله نامه‌ای به نظر بی‌ربط برای فردی به نام جوناس (یونس – از پیامبرانی که در اسرار تاریکی‌ها وضعیتی اسطوره‌ای دارد) قرار گرفته است. متن آن چنین است:

جوناس

اگر خودت هستی، این نامه را پاک نکن. من فقط یک‌بار فرصت ارسال آن‌را دارم. اتفاق وحشت‌ناکی افتاده. بیرون هتل به من حمله کردند و دست‌نوشته‌های خطی را دزدیدند. حدس می‌زنم دزدها، اسناد را در اینترنت حراج کنند. من این‌جا دسترسی به اینترنت ندارم و احتیاج به کمک تو دارم. باید این حراجی را پیدا کنی و هر چه سریع‌تر اسناد را پس بگیری. این دو لینک، وب‌سایت حراجی‌های معروف آثار هنری هستند:

http://www.relic-bay.com

یادت باشد وقتی جستجو می‌کنی باید دنبال "LSPDV " بگردی چون نام سند بسیار نادری است. خواهش می‌کنم هر طور که می‌توانی اسناد را پیدا کن. من به کلید کشف رمز خیلی نزدیک شده‌ام.

روبرت

توجه کنید به تفاوت لحن دو نامه و نهایت هنرمندی طراح بازی در ترغیب شما! از میان این دو لینک، در لینک دوم وارد سایتی خواهید شد شبیه بسیاری از سایت‌های فروش اینترنتی و در صورتی که کلمه‌ی کلیدی LSPDV را که پروفسور با نهایت درمانده‌گی برایتان گفت، در قسمت Search بزنید دو خط نتیجه‌ی جستجو را خواهید دید.
خانم مورد بحث "ماری دنارناد" است.
ایشان اسناد را در این بانک به امانت گذاشته‌اند.
که اگر لینک بانک را تعقیب کنید از بانک زوریخ سر در خواهید آورد.
دروازه‌ی چهارم:
در وب‌سایت بانک امانات زوریخ، آن‌چنان‌که از طراحی سایت کاملن واضح است باید نام کاربری وارد کنید تا بفهمید اسناد خطی دزدیده شده کجا هستند. طبیعتن نام خانم Marie Denarnaud حدس اول بسیاری از شما خواهد بود. درست است و وب‌سایت، برای مرحله‌ی دوم رمز عبور می‌خواهد تا اطلاعات را نمایش بدهد. تا این‌جای ماجرا با هیچ رمز عبوری مواجه نشدیم. زیر قسمت رمز عبور (طبق معمول اکثر سایت‌ها) لینک دیگری هست که اگر رمز را فراموش کرده‌اید باید به آن مراجعه کنید. نوشته شده: یادآوری – ماری؛ پدرت همین اواخر، رمان "رمز داوینچی" را بهت هدیه داده چون می‌دانست به داوینچی علاقه‌مندی. رمز عبور را از اواسط فصل 44 پیدا کن.
در رمان رمز داوینچی و در اواسط همین فصل، به اعداد سری فیبوناچی (که در ریاضیات کاربرد‌های فراوانی دارد) اشاره شده است. این اعداد عبارتند از 1123581321
حالا پس از وارد کردن رمز عبور، باید سایت بانک زوریخ، طبق معمول بانک‌های امانات، دوربین‌ مدار بسته‌ی داخل مخزن امانات و وضعیت اسناد شما را به طور زنده نشان دهد تا خیالتان راحت شود. ولی پس از چند لحظه، نامه‌ای بر روی صفحه ظاهر می‌شود با سربرگ پلیس قضایی فرانسه به امضای "کاپیتان بزو فیچ" از پلیس ملی فرانسه که اعلام می‌کند: از آن‌جا که دزدی بودن این دست نوشته، معلوم شده، پلیس آن‌را به صاحب اصلی‌اش پروفسور لنگدان باز‌پس خواهد داد و چون ایشان در دسترس نبودند، این اسناد را به ویراستار ایشان آقای "فاوکمن" در انتشارات "دابل نایت" تحویل داده‌اند. در صورتی که نیاز به پیگیری دارید می‌توانید با تلفن 9920-782-212 تماس بگیرید.
بنا براین این نسخه‌ی خطی تا به این‌جا به انتشارات "دابل نایت" انتقال داده شده است. در صورتی که واقعن به این شماره در آمریکا زنگ بزنید، با تلفن گویای بیست و چهار ساعته‌ای مواجه خواهید شد که از شما درخواست می‌کند برای تماس با آقای فاوکمن به ایمیل ایشان و وب‌سایت انتشارات مراجعه کنید. ایمیل ایشان: jfaukman@doubleknightbooks.com
و وب‌سایت ناشر
www.doubleknightbooks.com
پس از زدن ایمیل به این آدرس پاسخی اتوماتیک برایتان ارسال خواهد شد که مضمون آن چنین است: من هم‌اکنون در دفتر کارم نیستم و پس از بازگشت با شما تماس خواهم گرفت، در ادامه یادداشتی برای روبرت(منظور همان پروفسور لنگدان است) نوشته شده که اگر با من کار داری لطفن در وب‌سایت برایم پیغام بگذار. با نام من وارد شو. یعنی Jonas Faukner و رمز عبور را تغییر داده‌ام به چیزی که هر دو می‌دانیم – آخرین جایی که با هم عکس یادگاری انداختیم.
وقتی در قسمت رمز تایپ کنید Venice وارد تابلوی اعلانات سایت انتشارات خواهید شد که در آن پنج پیغام وجود دارد. پیغام چهارم به این مضمون است: من کلید کشف رمز را پیدا کردم. این کلید را در یکی از یادداشت‌های داوینچی پیدا کردم. نتایج رمز گشایی‌ام را برایت در یک صفحه‌ی مخفی قرار داده‌ام و لینک این صفحه:
www.robertlangdon.com/secretpage.htm
دروازه‌ی پنجم:
و از این‌جا دوباره به سایت شخصی پروفسور لنگدان و آن صفحه‌ی مخفی وارد می‌شویم. در این صفحه یادداشتی برای جوناس قرار داده شده که برای دیدن نتایج رمز گشایی نام علامت مورد علاقه‌ام را -که در سایتم تکرار شده- تایپ کن. علامت مورد نظر آقای پروفسور این است:
اگر در قسمت فونت‌های برنامه مایکروسافت وورد، به دنبال این علامت بگردید نامش را پیدا خواهید کرد.
در Microsoft word این مسیر را طی کنید:
Insert – symbols – more symbols
و در قسمت Character Codeبنویسید 2625 نام این کاراکتر که جزو حروف هیروگلیف است نوشته خواهد شد:
'ankh'

دروازه‌ی ششم:

پس از زدن رمز عبور وارد صفحه‌ای می‌شوید که تصویر دست نویس رمز‌دار به خط داوینچی و کلید رمز گشایی را خواهید دید. برای نمونه شکل کد شده‌ی حروف H7 را برایتان علامت گذاری کرده‌ام و در زیر آن اصل دست نوشته‌ی داوینچی که در مراحل بازی به آن خواهید رسید را قرار داده‌ام.


با کمی دقت در دست نوشته‌ی داوینچی متوجه خواهید شد که هر حرف رمز، شکل یکی از 9 مستطیل کلید بالاست و نقطه‌ای که محل حرف را در داخل مستطیل نمایش می‌دهد. به راحتی و به سرعت رمز دست نوشته گشوده می‌شود:

The truth will be told in 2003

حقیقت در سال 2003 گفته خواهد شد!

این سال سال نشر کتاب رمز داوینچی است! اگر این جمله را در جای خالی پایین صفحه نوشته و ارسال کنید دوباره وارد سایت دن براون می‌شوید که پیغامی را برایتان نمایش می‌دهد.

شخص مهمی پیغام خصوصی ضبط شده‌ای برای شما گذاشته است. با شماره‌ی 1-212-782-9932 تماس بگیرید.
در صورتی که با این شماره تماس بگیرید سیستم پاسخ‌گو با موزیک متنی که در کل بازی به گوش می‌رسید و صدای دن براون به شما خواهد گفت:
سلام؛ من دن براون هستم، نویسنده‌ی رمز داوینچی. حالا که با این شماره تماس گرفته‌اید خوش‌حالم که به اطلاعتان برسانم شما این معمای اینترنتی را حل کرده‌اید. کارتان خوب بود.
امیدوارم از حل این معما همان‌قدر لذت برده باشید که من از ترتیب دادن آن برایتان لذت بردم. امیدوارم اگر تا به حال رمز داوینچی را نخوانده‌اید، این کار را هرچه زودتر انجام دهید. در ضمن خوش‌حالم که به اطلاع برسانم، بر روی ماجرای بعدی پروفسور لنگدان به سختی کار می‌کنم. دوباره از شما سپاسگزاری می‌کنم و به خاطر حل کردن این معما تبریک می‌گویم.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شاید روزی بپردازم به بررسی نگاه رومن پولانسکی، در فیلم دروازه‌ی نهم، همچنین بخش اول از سه گانه‌ی نیویورک نوشته‌ی پل آوستر و فیلم مرد در نقاب آهنی برگرفته از سه تفنگ‌دار الکساندر دوما به کارگردانی رندال والاس و روابط پیدا و پنهان این آثار به نظر بی ارتباط با هم و رمز داوینچی. نگاهی اجمالی از فیلیپ کوپنز به همین موضوع را می‌توانید در این مقاله بخوانید (انگلیسی است).

2013 © www.YAZDANBOD.com. با پشتیبانی Blogger.

Blogger templates

Text Widget

Popular Posts

Unordered List

Blog Archive

Recent Posts